Jeden prosty sposób, żeby wyraźnie podnieść wyniki swojej nauki (nie tylko matematyki!)

Tak, to nie clickbait – taki sposób rzeczywiście istnieje. Zanim jednak do niego przejdziemy pozwól, że zadam Ci pytanie: Czy kojarzysz pojawiające się tu i ówdzie głosy oraz komentarze nawołujące do zastąpienia wszystkich podręczników e-bookami i wyposażenia uczniów w laptopy?

Oczywiście, takie postulaty są niemal zawsze motywowane troską o plecy dzieciaków (które rzeczywiście, nieraz bywają przeciążane) oraz modą na nie zawsze dobrze pojętą nowoczesność.



Dlaczego o tym piszę?

W artykule „Pióro jest potężniejsze niż klawiatura” opublikowanym w 2014 roku w czasopiśmie naukowym Psychological Science przedstawiono wyniki 3 badań przeprowadzonych na prestiżowym, amerykańskim Uniwersytecie w Princeton. Naukowcy porównywali ze sobą studentów, którzy podczas robienia notatek korzystali z laptopów oraz tych, którzy notatki prowadzili odręcznie – przy pomocy długopisu i papieru.

Raczej dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że studenci korzystający z laptopów byli w stanie zanotować średnio prawie o 80% (!) więcej słów niż notujący odręcznie – notując przy tym o wiele bardziej dosłownie („dosłowność” notatek tych pierwszych była ponad 65% większa!).

Pomimo to, grupa studentów notujących odręcznie we wszystkich 3 badaniach uzyskiwała znacząco lepsze wyniki w pytaniach wymagających interpretacji. Autorzy podejrzewają, że jest to spowodowane tym, że pisanie odręczne angażuje więcej zmysłów. Jednocześnie, piszący przy pomocy pióra, ponieważ są w stanie zapisać o wiele mniej tekstu, są zmuszeni na bieżąco dokonywać interpretacji, wybierając najważniejsze informacje.

Jaki z tego wniosek dla Twojej nauki matematyki?

Niezależnie, czy przygotowujesz się do matury z matematyki, powtarzasz materiał przed lekcjami, czy uczysz się, żeby rozwijać swoje zainteresowania i pasje: Kiedy notujesz – pisz odręcznie! W ten sposób uczynisz swoją naukę bardziej efektywną.

A przy tym pozwolisz odpocząć oczom od ekranu komputera;)

Kamil Chaber, prywatny nauczyciel matematyki


PS. Jeśli chcesz osobiście zapoznać się z badaniami, o których piszę, znajdziesz je tutaj:
https://journals.sagepub.com/toc/pssa/25/6

Zaciekawił Cię ten post? Podziel się nim!

Ten post ma jeden komentarz

  1. Lowell Collins

    Great article! I really appreciate the clear and detailed insights you’ve provided on this topic. It’s always refreshing to read content that breaks things down so well, making it easy for readers to grasp even complex ideas. I also found the practical tips you’ve shared to be very helpful. Looking forward to more informative posts like this! Keep up the good work!

Dodaj komentarz