Cytaty z lekcji – Gramatyka matematyki

Pracę z T. rozpoczęliśmy na początku drugiego semestru. Rodzice umówili T. na lekcje z matematyki, ponieważ pierwszy semestr skończył się źle – jedynką.

T. jest na profilu z rozszerzoną matematyką. Co ciekawe, zdecydowanie należy do uczniów z wysokimi zdolnościami matematycznymi, jednak czy to kwestia gigantycznego przeskoku jakim jest przejście z podstawówki do szkoły średniej, czy zgubna pewność siebie w połączona z nieumiejętnością przyznania się do problemów -dość, że w ciągu zaledwie pół roku złapał stosunkowo duże zaległości z matematyki. Jak widać – zdarza się nawet najlepszym (i nie jest to wcale rzadki przypadek).

Aż chciałoby się napisać: „Teraz to logiczne!”. A przecież logika to gramatyka matematyki.

Po kilku miesiącach intensywnej pracy, wspólnymi siłami wyprowadziliśmy sytuację na prostą. Obyło się bez poprawki. Jednak, ponieważ zaczęliśmy pracę „od środka” i od razu musieliśmy zająć się gaszeniem pożaru, dopiero teraz – na początku wakacji -uzupełniamy zaległości z matematyki, konkretnie – podstawy logiki.

Pod koniec naszej dzisiejszej lekcji T. powiedział:
„Teraz to [logikę] rozumiem, teraz to wydaje się proste. Pani nie potrafiła mi tego wytłumaczyć”.

Nie chciałbym teraz wchodzić w to, na ile to pani rzeczywiście nie potrafiła wytłumaczyć, na ile prowadzenie 20-osobowej klasy i krótki czas lekcji nie pozwalają na dokładne wytłumaczenie (co później prowadzi do tego, że uczniowie później sięgają po korepetycje z matematyki i prywatne lekcje), a na ile to być może niedociągnięcia po stronie samego T. (matematyka wymaga bardzo dużej regularności).

Niezależnie od przyczyn, było to miłe. Widziałem, że T., rzeczywiście zrozumiał tę logikę, zyskując w ten sposób świetne podstawy na kolejne 3 lata i przyszłą maturę.

I że chyba to go cieszyło. A to cieszy i mnie – bo cieszy mnie rozwój moich uczniów.

Kamil Chaber, prywatny nauczyciel matematyki



PS. Swoją drogą, to jest główna różnica, która oddziela korepetycje z matematyki od prywatnych lekcji. Korepetycje służą powtórzeniu (co-repetitio) na tu i teraz. Prywatne lekcje służą przygotowaniu z myślą o dalszym celu – zazwyczaj jest to matura lub egzamin na koniec roku/semestru.

Zaciekawił Cię ten post? Podziel się nim!

Dodaj komentarz