Tak, to nie clickbait – taki sposób rzeczywiście istnieje. Zanim jednak do niego przejdziemy pozwól, że zadam Ci pytanie: Czy kojarzysz pojawiające się tu i ówdzie głosy oraz komentarze nawołujące do zastąpienia wszystkich podręczników e-bookami i wyposażenia uczniów w laptopy?
Oczywiście, takie postulaty są niemal zawsze motywowane troską o plecy dzieciaków (które rzeczywiście, nieraz bywają przeciążane) oraz modą na nie zawsze dobrze pojętą nowoczesność.

Dlaczego o tym piszę?
W artykule „Pióro jest potężniejsze niż klawiatura” opublikowanym w 2014 roku w czasopiśmie naukowym Psychological Science przedstawiono wyniki 3 badań przeprowadzonych na prestiżowym, amerykańskim Uniwersytecie w Princeton. Naukowcy porównywali ze sobą studentów, którzy podczas robienia notatek korzystali z laptopów oraz tych, którzy notatki prowadzili odręcznie – przy pomocy długopisu i papieru.
Raczej dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że studenci korzystający z laptopów byli w stanie zanotować średnio prawie o 80% (!) więcej słów niż notujący odręcznie – notując przy tym o wiele bardziej dosłownie („dosłowność” notatek tych pierwszych była ponad 65% większa!).
Pomimo to, grupa studentów notujących odręcznie we wszystkich 3 badaniach uzyskiwała znacząco lepsze wyniki w pytaniach wymagających interpretacji. Autorzy podejrzewają, że jest to spowodowane tym, że pisanie odręczne angażuje więcej zmysłów. Jednocześnie, piszący przy pomocy pióra, ponieważ są w stanie zapisać o wiele mniej tekstu, są zmuszeni na bieżąco dokonywać interpretacji, wybierając najważniejsze informacje.
Jaki z tego wniosek?
Niezależnie, czy przygotowujesz się do matury z matematyki, powtarzasz materiał przed korepetycjami, czy uczysz się, żeby rozwijać swoje zainteresowania i pasje: Kiedy notujesz – pisz odręcznie! W ten sposób uczynisz swoją naukę bardziej efektywną.
A przy tym pozwolisz odpocząć oczom od ekranu komputera;)
PS. Jeśli chcesz osobiście zapoznać się z badaniami, o których piszę, znajdziesz je tutaj:
https://journals.sagepub.com/toc/pssa/25/6
Pingback: Ludzie listy piszą #001 - Komentarz pani Justyny i 3 sposoby na zaprzepaszczoną naukę matematyki